Меню Закрити

СТАНДАРТ: вчимо тому, що не навчить школа

Нашу систему освіти не критикував лише лінивий, звісно така критика не позбавлена сенсу, бо ж проблем дуже багато. В цій невеличкій статті вказуючи на недоліки наших шкіл, я хочу не просто в чергове критикувати, але вказати на те, чого школа позбавляє наших дітей та показати один з варіантів виходу.
Team-Stepper-Balance-Training-Equipment-Teamwork-Coordination-Kids-Children-Sensory-Integration-Outdoor-Sport-Toy-8pcs-Set.jpg_640x640Система освіти у вигляді в якому вона є сьогодні мала б давно відмерти, еволюціонувати, зробити будь що, але змінитись. На це є багато об’єктивних причин. Ось одна з них: школа не готує учнів до реального життя. Замисліться на хвилинку: які навички необхідні для якісного навчання у виші чи роботі в бізнесі? Спробуйте написати список з п’яти чи семи навичок. Написали? Тепер порадьтесь із знайомим бізнесменом і попросіть нехай він розповість про те, які навички потрібні його працівникам. Порівняймо ці списки із списками тих навичок які здобуває дитина в школі. Задоволені? Передбачаю, що хтось відповість схвально і мушу сказати таким: вам повезло. Носіть на руках своїх вчителів, адміністрацію, усіх тих, від кого залежить те, що отримують ваші діти. Вам казково повезло. Усі інші не сумуйте. Не обхідно це визнати та усвідомити: школа не дає того, що потрібно дітям. Тому вкрай необхідно знайти тих, хто може допомогти або ж взятись за виховання самому.
Я багато років проводжу тренінги для різних категорій людей: школярів, студентів, керівників, працівників і так далі. І постійно бачу одне і теж, є певний перелік навичок, що нам потрібні для житті і яких дуже рідко вчать. Я бачив доволі успішних людей, керівників в яких на голові сивина, а в кишені не вітер гуляє і вони в один голос казали після тренінгів: ех, ну чому цьому не навчають в школі? Ну чому я не знав і не розвивав ці звички раніше?.. було б набагато легше.
Цікаво, що знайомлячись з досвідом різних освітніх систем і країн я бачу, що вони на відміну від наших, вони працюють аби підготувати дітей до життя, надати практичні інструменти та навички. В нас, система існує заради системи. Вона (система освіти) світ сам в собі. Реформа системи освіти через законодавчо — не в моїх планах чи пріоритетах в найближчі кілька років (хоча і без діла я не сиджу). Але навчати і допомагати в тому аби студенти і школярі отримували необхідні навички, знання, а вчителі їх в цьому підтримували — це мої пріоритети.
Зовсім недавно ми розпочали роботу над створенням Фонду Сприяння Лідерству СТАНДАРТ. Прийшов час, склались обставини. Потрібні люди зібрались в потрібному місці. В когось була ідея, в когось ресурси, в когось певні навички і ми почали. Я безмежно вірю і радий цьому, але стаття не стільки про Стандарт, скільки про перший проект і те чому він потрібний.
Ось вам приклад того як система освіти не допомагає і не дає можливість здобувати ті навички, що необхідні.
teamwork-activities-for-kidsНе списуй, не підказуй, не заважай — саме це чують підлітки в класах. А як же командна робота? Чи такий підхід допомагає здобути навичку взаємодії в команді? Звісно ні. Так, треба вчитись самому і підказки це не добре. З одного боку… але… хіба у реальному житті ви обходитесь без підказок? Чому не навчити робити підказки так, щоб вони не просто давали вірну відповідь (за це сваріть і далі), але наводили на вірну думку, показували та вчили логічно мислити і звісно вчили взаємодіяти і співпрацювати. Забороняєте підказки? Ок, запропонуйте тому хто підказує допомогти однокласнику, а не розкидайтесь оцінками (які згодом нікому не будуть потрібні і мало про що свідчать). Замисліться: щоб отримувати гарні підказки (слова, що наведуть на вірну думку) необхідно не просто щось забути коли тебе вчитель запитує, потрібно будувати стосунки із своїми однокласниками, бути готовим і самому прийти на допомогу, щоб колись допомогли тобі. Зрештою, розумно підказати — це вже творчість і якісне володіння матеріалом.
Це лише один, маленький приклад того, як система освіти суперечить (не допомагає) здобуттю дітьми тих навичок, що необхідні їм для життя. Я переконаний, що серед моїх читачів не знайдеться нікого хто не розуміє важливість командної роботи та важливість того, що цьому треба вчитись і команда взаємодія, те що необхідно вивчати і практикувати.
Погодьтесь, ті хто від природи більш комунікабельні мають значно кращі результати і краще навчаються (мають змогу і їм легше). Чому? Бо комунікабельним людям легше по життю, і це базова річ для командної взаємодії. Але цьому хіба вчать? Ні, бо на уроці мовчи, на перерві не кричи і взагалі, кому треба твоя власна думка?
teamworkВідсутність навички роботи в команді проявляється повсюди в нашому суспільстві: підприємствах і держ.структурах; громадських та релігійних організаціях; у звичайних побутових ситуаціях. Як часто трьом українцям вдається домовитись про спільне благо для всіх? А як багато сусідів багатоповерхових будинків навчились домовлятись між собою заради спільного майна?
Я переконаний, що набагато корисніше навчити підлітків працювати разом ніж зубрити теорему Піфагора (а от завдання всім разом вивчити теорему Піфагора, більшість сприймуть з ентузіастом: тільки не обмежуйте їх у методах і ресурсах).
Єдиною ситуацією де підлітки можуть навчитись взаємодіяти в команді — протидія та війна із вчителями та проти один-одного, але це дуже не добре і шкодить всьому суспільству.

Одним з перших проектів нашого фонду “Стандарт” буде тренінг для підлітків “Життєво необхідні звички для підлітків”, запрошую і дуже раджу. Якщо ви зацікавились тренінгом і у Вас є група підлітків — пишіть і ми домовимось.

п.с. пробачте за сумбурність думок 🙂

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *